Få svar på dine spørgsmål
Find svar på typiske spørgsmål omkring alt fra husleje, venteliste, boligsøgning til praktiske emner
Spørgsmål til opskrivning og venteliste
Vores almene boliger tildeles efter et ventelisteprincip.
Det koster 300 kr. om året at stå på vores venteliste.
Ekstern og intern venteliste
Der findes to typer af ventelister, en ekstern og en intern. Nye boligsøgende bliver skrevet på en ekstern venteliste.
Når du har fået tildelt en bolig, har du mulighed for at blive skrevet op på en intern venteliste i boligorganisationen.
Tildeling
Ledige boliger i en boligafdeling tilbydes hver anden gang først til boligsøgende på den interne venteliste og hver anden gang først til boligsøgende på den eksterne venteliste.
Når du overtager din nye bolig, bortfalder din opnotering på den venteliste, som du var skrevet op på til din nuværende bolig.
Du finder et overblik over vores boliger HER
Her kan du skrive dig op til de enkelte afdelinger.
Du finder dit nummer/din placeringen på ventelisten HER
Spørgsmål til boligstøtte og indskud
Boligstøtte er et tilskud til huslejen, som du kan søge, hvis du bor til leje. Det er Udbetaling Danmark, der afgør, om du har ret til at få boligstøtte. Læs mere om reglerne her.
Din økonomi
Du søger om boligstøtte hos Udbetaling Danmark.
Begge dele foregår på Borger.dk.
Om du kan få boligstøtte eller, hvor meget du kan få, afhænger blandt andet af:
hvad du betaler i husleje
hvor stor boligen er
hvor mange I bor sammen
din/jeres samlede indkomst og formue
Er du berettiget til boligstøtte, ligger beløbet typisk mellem 259 kr. og 4.500 kr. om måneden.
Du kan lave en foreløbig beregning her
Til det skal du bruge din lejekontrakt, lønsedler og evt. SU- eller pensionsmeddelelser eller din årsopgørelse fra Skat.
Spørgsmål til husleje
Hvis du er ny lejer, og skal betale husleje første gang, modtager du et indbetalingskort sammen med din lejekontrakt.
Alle efterfølgende huslejeopkrævninger bliver sendt til dig pr. almindeligt brev.
Opkrævninger udsendes omkring den 20. i en måned.
Hvis du ikke har modtaget opkrævningen før månedens udgang, skal du kontakte ALFABO hurtigst muligt inden for de første 3 dage af en ny måned. Du vil så kunne få tilsendt en opkrævning pr. email.
Det er ikke muligt, automatisk at få tilsendt huslejeopkrævninger pr. email.
Det indbetalingskort, du får tilsendt, kan du betale i din netbank/bank.
Du kan også tilmelde dig PBS (Betalingsservice), enten ved at kontakte din bank, eller ved, selv at tilmelde dig via din netbank. Nederst på indbetalingskortet er anført alle de oplysninger, du skal bruge for at kunne tilmelde til PBS.
Det er billigere at betale husleje via PBS (Betalingsservice) end med indbetalingskort, fordi du sparer faktureringsgebyret.
Det er dit eget ansvar at betale husleje til tiden. Huslejen skal betales senest den 1. hverdag i hver måned, og hvis huslejen ikke er betalt til tiden, vil du få en rykker.
Du får kun én rykker, og hvis efterfølgende husleje heller ikke betales, bliver sagen sendt til behandling hos en advokat. Det indebærer ekstra omkostninger for dig.
Vær opmærksom på, at du altid kan tilmelde dig Betalingsservice og få de fordele, der følger med. Din husleje bliver trukket automatisk og til tiden, så du ikke behøver tænke på det.
Det er billigere at betale husleje via Betalingsservice end med indbetalingskort.
ALFABO tilbyder ikke at udskyde huslejebetalingen, der er en pligtig pengeydelse, som skal betales senest den 1. hverdag i en måned.
Spørgsmål til forbrug
Regnskabet over dit forbrug for vand og varme er baseret på leverandørens samlede årsopgørelse for hele afdelingen. Skæringsdatoen for forbrug er pr. 01/01 – 31/12.
ALFABO har ingen indflydelse på, hvornår dit el-selskab sender den årlige opgørelse over dit forbrug til dig.
Dog er der enkelte afdelinger, hvor el er inkluderet i huslejen.
Har du spørgsmål til forbrugsopgørelsen, skal du kontakte det firma, der står for eksempelvis levering af din varme, og som har lavet regnskabet. Det kan være firmaer som Techem, Trefor, Ewii, Energi Fyn og Christiansfeld Fjernvarme.
Du kan se deres kontaktoplysninger på din forbrugsopgørelse eller på firmaernes egne hjemmesider.
Vi anbefaler at få en app, så du kan følge dit forbrug. Koden får man hos sit Servicecenter
Hvis du ikke er enig i forbrugsregnskabet, kan du klage – eller gøre indsigelse, som det hedder.
Vær opmærksom på følgende:
Klagen skal indsendes skriftligt inden seks uger efter, du har modtaget regnskabet.
I klagen skal du præcist beskrive, hvilke punkter af forbrugsregnskabet, du er uenig i.
Brug formularen her til at gøre indsigelse
Formularen fremsendes til info@alfabo.dk
Spørgsmål til klager
Du skal klage til os skriftligt. Vi anbefaler dig at sende din klage via vores selvbetjening.
Du finder vejledning og klageblanket HER
På den måde er vi mest sikre på at få alle de informationer, vi har brug for til behandlingen af din klage.
Det letter sagsbehandlingen meget, hvis du er tydelig omkring, hvad du gerne vil klage over. Derfor er det vigtigt, at du vælger den rigtige kategori for din klage, og at du er så præcis og detaljeret i din beskrivelse som overhovedet muligt.
Du har mulighed for at sende os en klage, hvis du oplever problemer med hærværk, støj, husdyr eller andre forhold, der handler om husordenen eller overtrædelser af denne.
Det kan ofte være svært at vurdere, hvem der har ret i en konflikt. Derfor er det en fordel, hvis I er flere, der klager sammen, når I sender en klage over overtrædelser af husordenen, trusler eller chikane.
Henvis gerne til eventuelle andre beboeres klager over samme problemstilling, når du indsender din klage.
Ulovligheder skal også meldes til Politiet
Hvis din klage omhandler ulovligheder, er det vigtigt, at du også laver en anmeldelse til politiet. Hvis du allerede har gjort dette, har du modtaget et journalnummer, som du skal skrive i din klage til os.
Flytteopgørelse
Du har mulighed for at sende os en indsigelse over din flytteopgørelse, hvis du er uenig.
Vi anbefaler, at du venter med at fremsende indsigelsen, til du har modtaget din endelige flytteopgørelse, selvom du har fået foretaget flyttesyn.
Beboerklagenævnet
Hvis du er utilfreds med vores behandling på din klage, kan du klage til det lokale Beboerklagenævn. Din kommune har sit eget Beboerklagenævn.
Prøv i første omgang at tale med naboen og se, om I kan løse jeres uoverensstemmelse. Hvis det ikke virker, så tal med afdelingsbestyrelsen eller servicecenteret, inden du klager.
En formel klagesag kan være både lang og ubehagelig, og ofte kan sagerne løses både hurtigere og bedre, hvis man får talt fornuftigt sammen på et tidligt tidspunkt.
Flere personer kan godt klage sammen Det vil styrke sagen, hvis du får en eller flere medunderskrivere/vidner på din klage.
Klagen skal være præcis. Det skal fremgå helt klart af din klage, hvem du klager over, hvad vedkommende har gjort, samt hvor og hvornår det skete.
Hvis din tidligere klage ikke har hjulpet, så skal du klage igen, og du må ikke vente for længe med at gøre det. Klagesager henlægges normalt efter ca. tre måneder.
Det bemærkes, at klagere ikke på forhånd kan garanteres anonymitet, eksempelvis hvis sagen indbringes for beboerklagenævnet eller domstolene.
Spørgsmål til opsigelse
Du kan opsige en afdøds bolig via denne blanket
Opsigelsen returneres til ALFABO på mail: info@alfabo.dk.
Har I allerede modtaget en skifteretsattest, så bedes denne vedlagt
Andre spørgsmål
Du skal kontakte dit lokale servicecenter.
Du finder kontaktoplysninger HER