SENESTE NYT!

Gå på opdagelse i vores boliger

Vi tilbyder mange forskellige boligtyper, så du nemt kan finde en bolig, der passer til netop dig.

Læs mere
Gå til forside

Klageblanket

Gør det nemt for dig selv! Udfyld og send dine formularer digitalt – hurtigt, sikkert og uden papirarbejde.

1. Tænk! Man skal vurdere, om sagen kan løses via dialog. Forsøg at løse det med din nabo.
2. Hvis sagen ikke kan løses via dialog, må der ikke gå for lang tid, før der klages.
3. Skriv! En klage skal være skriftlig, fyldestgørende og præcis.

  • Hvad er der sket?

  • Hvor er det sket?

  • Hvornår er det sket?

  • Hvem har gjort det?


Man kan evt. lave en dagbog, hvor der anføres hvilke gener der er, omfanget af generne, tidspunkt, tidsrum, osv. Dagbogen kan give et indtryk af de varige eller omfattende gener for en udenforstående, hvis klagesagen skal videre til klagenævn eller boligretten. Det vil styrke sagen, hvis du får en eller flere medunderskrivere/vidner på din klage.


4. Bevis - Kan generne dokumenteres ved fotografi, lydoptagelse eller videooptagelse? Medfølgerfotos, lydoptagelse eller videooptagelse i klagen, jo bedre klagesag.
5. Skaf vidner - Er der andre, der kan eller vil bekræfte klagesagen? Husk at få vidneforklaringen på skrift. Jo flere vidner des bedre klagesag.
6. Hav tålmodighed - Desværre kan en klagesag tage tid, men jo mere grundig klagen er udfærdiget, des bedre chance for en hurtig proces.
7. Anonymitet - Du skal være opmærksom på, at din klage er anonym, mens ALFABO behandler sagen. Men ender sagen i beboerklagenævnet eller boligretten, kan du ikke være anonym.


Når vi har modtaget din klage, så vil vi indenfor en uge sende dig en bekræftelse på, at den er modtaget. Klagen behandles herefter i overensstemmelse med kapitel 13 – 15 i Lov om leje af almene boliger.

Din klage vurderes og muligvis indhentes der supplerende oplysninger fra f.eks. afdelingsbestyrelsen eller ejendomsmesteren.

Hvis din klage ikke skønnes at være berettiget, så vil vi orientere dig om dette og oplyse dig om, hvordan du kan forholde dig.

Hvis din klage skønnes at være berettiget, så vil beboeren, som du klager over, blive orienteret om klagen og få en henstilling om at overholde afdelingens regler. Du vil ikke modtage yderlige orientering om sagsbehandlingen.

I særligt grove tilfælde sendes der allerede på dette tidspunkt en påmindelse. Denne påmindelse kan indeholde en advarsel om, at fornyet overtrædelse af reglerne kan føre til at lejemålet opsiges, ophæves eller gøres betinget.

Hvis du har klaget tidligere, men du ikke syntes, det har hjulpet på forholdene, skal du sende en skriftlig klage igen. Klagesager henlægges normalt efter 3 måneder. Sender du en ny klage vedrørende samme forhold efter de 3 måneder, vil dette blive betragtet som en helt ny sag.

Åbn klageblanket